חשיבות המיון לפי רוחב קווי מוצרים:
מיון זה מהווה כיוון אסטרטגי להתפתחות מערכת הקמעונאות:
הוספה/ חיבור קווי מוצרים במסגרת חנות אחת הביא להופעת פורמטים גדולים יותר.
יתרונות ההתפתחות לרוחב:
• זוהי דרך פשוטה ביותר כדי להתפתח.
• התפתחות לרוחב אינה כרוכה בהשקעה גדולה, ואינה דורשת התמחות בקווי מוצרים.
• מתאימה להתנהגות הצרכן המחפש מגוון מוצרים רחב.
• התפתחות לרוחב מאפשרת לקמעונאי לפעול טוב יותר בתוך ה- trade area.
trade area– אזור סחר - זה הטווח הגיאוגרפי ממנו יגיעו הקונים. ככל שהפורמט גדול יותר, אזור הסחר שלו גדול יותר כיוון שהוא יכול למשוך לקוחות מאזור רחב יותר. הצרכן יעדיף לקנות בחנות הקרובה ביותר מתוך חנויות אותו פורמט בו הוא מעוניין. למשל; אזור הסחר של חנות מקולות הוא כל הטווח של 5 דקות הליכה, סופר מרקט – 15 דקות נסיעה והיפר מרקט – 30 דקות נסיעה.
החסרונות שיטת המיון על פי רוחב קווי מוצרים:
• פשטנית מדי, אינה מתוחכמת (גם המתחרים יכולים לעשות זאת).
• הצרכנים מחפשים גם מגוון עמוק של קווי מוצרים.
• קושי להתחרות בחנויות מתמחות המציעות מגוון מוצרים עמוק.
עומק קווי המוצרים
קו מוצרים עמוק כולל הרבה סגנונות, ורסיות, מותגים, וצבעים מהמוצר.
עומק = התמחות
חשיבות ומשמעויות ההתפתחות לכיוון קווי מוצרים עמוקים:
הצרכנים מעדיפים קווי מוצרים עמוקים בגלל העלייה ברמת החיים.
העמקה בקווי המוצרים כתוצאה מהגוונת מערכת הצריכה.
המשמעות: פיצול, וסגמנטציה של השוק, יותר ורסיות של המוצר,
מחזור חיי מוצר קצרים יותר.
מערכת הצריכה הופכת למורכבת יותר לניהול ותפעול. מחייבת
את הקמעונאי להתמחות בקווי מוצרים.
מאידך, עומק מאפשר גביית פרמיה: הצרכנים מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר תמורת משהו מיוחד.
יחידות מלאי – כמה סוגי מוצרים יש בחנות SKU = Stock Keeping Unit
כמה פעמים בשנה מחדשים את המלאי (מהירות סבב מחזור) = Turn over
התפתחות אסטרטגיה ולוגיקה
מצב התחלתי : לחנות עם מגוון צר ורדוד - אין זכות קיום.
כיווני פעולה /התפתחות אפשריים:
• יציאה מהענף (דוגמא: חיסול חלק גדול מחנויות המכולת בעולם).
• התפתחות לרוחב: התפתחות לרוחב ע"י הוספת קווי מוצרים.
- דרך פשוטה להתפתח.
- מתאימה למה שעושה הקמעונאי עד עכשיו.
- מתאימה להתנהגות הצרכן.
- אינה דורשת השקעה רבה, התמחות במוצרים חדשים (מיומנות בתפעול, אספקה, שירותים).
חסרונות התפתחות:
- אסטרטגיה לא מתוחכמת , דורשת יוזמה.
- התפתחות לרוחב בעייתית משום שהיא בו זמנית עם מגוון רדוד (בניגוד להעדפות הצרכן ) חנויות כאלו לא מצליחות להתמודד בהצלחה עם החנויות המתמחות.
• הוספת עומק: התמחות בקווי מוצרים.
• הוספת רוחב ועומק:
- כיוון רצוי אך בעייתי ביותר.
- בלתי אפשרי לפעול בהרבה קווי מוצרים ולהתמחות בהם.
- בעיות טכנולוגיה, תפעול, אספקה, דורש ידע אדיר.
• מגוון רחב ועומק בינוני – מצב category killer
מודל ביניים - הרחבת בסיס הפעילות למס' קטגוריות המחוברות יחד תחת אותה כותרת, למשל, ריהוט, מתנות, גאדג'טים, צעצועים, ציוד משרדי וכו'. כלומר, התמחות בקטגוריות המתאימות לסקטור מסוים. c.k עונה על בעיית התפעול הקיימת ב- D . כאן מייצרים קווי מוצרים דומים זה לזה, מצד שני, העומק בינוני.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il